První týden štěňátek

1. den

Čerstvě osušené štěně zbavené plodových obalů a hlenů ihned přiložíme k matce, aby se co nejdříve přisálo k bradavce. Kontakt matky a štěňat bezprostředně po porodu je důležitý ze dvou hledisek:
1. Prvních 24 hodin po porodu tvoří matka první mléko, tzv. mlezivo nebo kolostrum, které obsahuje vysoké množství protilátek, chránící štěňata během prvních dnů života před nemocemi. Pach štěňat spouští u feny řadu instinktivního mateřského chování, které se nevytvoří (nebo slábne až vyhasne) bez kontaktu nebo delší odluky.

Čím delší je odloučení matky od štěňat, tím slabší jsou její následné mateřské pudy. (Kritická doba může být již 2 hodiny).
U fen s početným vrhem (3 a více) se nevytváří individuální vztah k jednotlivým štěňatům, ale k celému vrhu (to je důvod, proč můžeme feně bez jejího povšimnutí odebrat nebo přidat štěňata). Štěně přichází na svět slepé, hluché, bez zubů. Ještě nemá plně vyvinutou nervovou soustavu, má však silně vyvinuté instinkty přežít. Zdravé životaschopné štěně se kývavými pohyby hlavičky boku na bok a nemotorným, ale rozhodným plazením vpřed snaží najít jediný cíl - teplo matčina těla a bradavku. Po nalezení se ihned šikovně přisaje a používá tzv. mléčný krok (masírování bradavky předními tlapkami).

Pozorný chovatel si všímá rozdílů v chování štěňat právě v tyto první minuty života, které hodně napovídají o budoucnosti štěňátka.
Tato životní energie (biotonus) je totiž produktem šťastné nebo méně šťastné kombinace dědičných vloh rodičů a již v prvních minutách života štěně jasně ukáže, co "v něm je". Štěně si při prvním úspěšném sání vryje do paměti pachový obraz matčiny bradavky a tento pach bude vyhledávat. 
Po porodu potřebuje matka a štěňátka odpočinek. Štěňátka střídavě sají a spí. Matka jejich olizováním bříška, genitálií a análního otvoru povzbuzuje k vyprazdňování. První stolice štěňat se dostaví hned několik hodin po narození. Je to tuhá tmavohnědá smolka, kterou je vhodné rychle odstranit. Je velmi lepkavá, a pokud zaschne konečníku nebo srsti štěňat, nedá se odstranit. Tuto smolky nikdy nevytahujte násilím, štěně ji musí vypudit samo! Další stolice je již "mléčná" a dostaví se až za několik dalších hodin.
Pokud je nutné z nějaké příčiny přistoupit k umělému odchovu štěňat (z lahve gumovým dudlíkem), je třeba vědět, že počet sacích pohybů a stupeň nasycení štěňat je ve vzájemném vrozeném souladu. Počet sacích pohybů pro ukojení hladu má štěně dáno. Pokud se předčasně nasytí kvůli příliš velkému otvoru v dudlíku, neprovede dostatečné množství sacích pohybů, zůstane mu neukojený sací reflex (bude sát náš prst).
A naopak, pokud z důvodu příliš malého otvoru štěně vyčerpá daný počet sacích pohybů, zůstane nenasycené a bude slabě prosperovat.

2. den

Mírný pokles na váze štěněte je běžný jev - první mléko (kolostrum) má projímavý účinek a řádně vyprázdní střívka štěněte po porodu od smolky - pozůstatků z doby v těle matky.
Jen u silně mléčných fen mohou štěňata přibírat od prvního dne bez přechodného úbytku váhy.
Štěňata nepotřebují žádnou zvláštní péči ze strany chovatele. Prvních 14 dní procházejí fází vegetativní, tj. celý den střídavě spí, sají a vyprazdňují se. 
Pokud naříkají, jsou buď hladové, necítí teplo matky (sourozence), nebo se potřebují vyprázdnit. Štěňátka prvních 14 dnů nemají vyvinutou termoregulaci, matka jejich svojí neustálou přítomností udržuje v teple.
Pohyby štěňat jsou tzv. "do kruhu", je to instinktivně dáno tím, že v přírodě by feny rodily do prohlubně, ze které se mláďata kruhovým pohybem nedokážou vzdálit a tím se ohrozit. Tento pohyb je doplněn o tzv. "hledací pohyb", když štěně pravidelně kývá hlavičkou ze strany na stranu, čímž "sonduje", hledá přítomnost matčina těla. Pokud ho nenajde, dává svou bezmocnost hlasitě najevo a matka ho navrátí zpět "pod sebe".

3. den

Odpadávání pupečního pahýlu štěňat.
Pokud místo není zarudlé, nevyžaduje nijak zvláštní pozornost.

4.den

V tomto období nejsou u štěňat v chování žádné výrazné změny. Celý den spí a sají.
Stolici mívají pouze velmi sporadicky (jednou za 3-4 dny), téměř všechno mateřské mléko spotřebovávají na růst.
Štěňátka pozvolna každým dnem přibývají na váze. Matka se po porodu čistí (cca 3 týdny), výtok z pochvy je červenohnědý, bez chorobného zápachu.
Stará o čistotu bedýnky i štěňat, opouští jejich jen na čas venčení. Chovatel se v ideálním případě stará jen o pohodu a výživu feny.

5. den

V tomto období nejsou u štěňat v chování žádné výrazné změny.
Celý den spí a sají. Vyprazdňují se s pomocí matky.

6. den

V tomto období nejsou u štěňat v chování žádné výrazné změny.
Celý den spí a sají. Vyprazdňují se s pomocí matky.

7. den

V tomto období nejsou u štěňat v chování žádné výrazné změny.
Celý den spí a sají. Vyprazdňují se s pomocí matky.


Druhý týden štěňátek

8. den

V tomto období by váha štěňátek měla být dvojnásobná porodní váze. U štěňátek nejsou v chování žádné výrazné změny.
Celý den spí a sají. Vyprazdňují se s pomocí matky.

9. den

Matka kojí cca každé 2 hodiny, i v noci.
Sem tam už opustí bedničku, aby se natáhla, napila. Nenechává však štěňátka dlouho sama.
Stolice štěňat má různý, charakter od žluté "smaženice" až po hnědý a tuhý výkaly.

10. den

U některých starších štěňat se začínají pomalu otevírat oči.
Také je u nich lze již pozorovat první nekoordinované pokusy o chůzi. Ne všechna štěňata jsou ve vrhu stejně staré, může být u nich věkový rozdíl až několik dnů (Trumler 1999 uvádí až 5 dnů). Je to dáno postupným uvolňováním a dozráváním vajíček a následně postupným oplodněním v těle feny.

11. den

Z poloviny otevřené oči. Objevují se první hlasové projevy nevole, náznak vrčení. U některých štěňat se může objevit tzv. škytavka (není to nic neobvyklého).

12. den

Postupné otevírání očí je stále bez plného vyvinutí zraku.
I když už má štěně otevřené oči a reaguje na světlo, neznamená to, že vidí. Štěňata mají v příštích dnech vysloveně "přiblblé" výrazy a ten, kdo to vidí poprvé, si může myslet, že jde o vývojovou vadu.

13. den

Nekoordinované pohyby se postupně mění v chůzi, časté jsou hlasové projevy a vrčení.
Nadále se u štěňat vyvíjí zrak a sluch.
Matka kojí cca každé 2-3 hodiny, v noci se pauzy postupně prodlužují na 4-5 hodin.
Štěňátka již mají plně vyvinutou termoregulaci.
V noci (a později i přes den) začíná fenka pomalu opouštět pelech mezi kojením a odpočívá nedaleko bedýnky.

14. den

Čas na 1. odčervení a stříhání nehtů. Společně se štěňátky vždy odčervujeme i matku. Drápky jsou po ostříhání velmi ostré! Aby se štěňata navzájem nepoškrábala, je vhodné jejich drápky otupit pilníkem na nehty, hlavně na předních tlapkách.

Štěňatům se objevují první zoubky, přední řezáky. Kojení pro fenu může být proto bolestivé, je dobré ji přidržet. Některé feny začínají kojit vsedě.

Pokud má fena dost mléka a štěňátka pěkně přibírají na váze, není důvod na přikrmování. Pokud ne, je žádoucí přikrmovat sušeným mateřským mlékem pro psy. U štěňat dochází k náznakům prvních her a poznávání se.

Třetí týden štěňátek

15. den

Štěňata objevují vlastní končetiny, končetiny sourozenců a matky. Začínají olizováním a okusování poznávat své bezprostřední okolí.
Okusují matčiny uši, ocasy sourozenců apod.
Poprvé se objevuje projev radosti, vrtění ocáskem. Všechno to trvá jen několik málo sekund, většinu dne štěňátka prospí.

16. den

U štěňat začíná rozvoj čichu.
Očichávají vše, co se jim dostane pod nos.
U štěňat se začíná rozvíjet zvědavost spojená s čichem a rozvíjet pohybová aktivita.
Štěňátka se bezcílně pohybují po bedně, přičemž nejednou hlavou vrážejí do jejího stěn.

17. den

Štěňata začínají měnit srst, vypadává jim ta jemná a hlavně černá srst, pomalu se barevně "pročišťují".
Až od tohoto data se začínají štěňata navzájem vnímat. Rozvíjí se u nich čich, schopnost her.
Komunikace mezi sourozenci je velmi krátká ale intenzivní, většinu dne stále prospí.

18. den

Rozvoj čichu, her a sociálního chování mezi sourozenci.
Začíná se pomalu rozvíjet i sluch štěňat.

19. den

U štěňat se otevírají zvukovody a intenzivně rozvíjí sluch.
Pozor na silné a stresující zvukové podněty.
Každý nový extrémně silný a nepříjemný zvuk může být pro štěně, které bylo dosud hluché, šokující.
Hrozí nebezpečí, že v psovi zůstane trvalý strach z určitého zvuku.

20. den

Štěňata již mají plně vyvinutý zrak a čich (sluch se stále vyvíjí). Jsou schopny na krátký čas vnímat a seznamovat se i s obrazy a pachy širšího okolí pelechu, vnějšího prostředí, trávou, vodou atd.
Stále třeba dávat pozor na silné zvukové podněty. Štěňata se navzájem okusují, objevuje se u nich první projev loveckého pudu - úchop a zatřepání kořistí. Jejich čas aktivity vůči spánku se prodlužuje.

S ohledem na jejich psychický a fyzický vývoj je vhodné upravit jejich výběh či přemístit celý vrh do vnějšího prostředí.

21. den

V tento den již musí být zrak a schopnost vidění všech štěňat ve vrhu plně vyvinuta!
I na zvukové podněty reagují všechny štěňata pohybem uší nebo přikrčením.
Zvědavost je také v těchto a příštích dnech plně vyvinuta a my již můžeme ve vrhu u jednotlivých štěňat sledovat rozdíly v její intenzitě (pracovní předpoklady).
V tento den jsou již štěňata schopny samy opustit pelech a při nebezpečí se do něj rychle vrátit.

Zde nastupuje role otce a ostatních členů smečky.
(V přírodě je to období tvrdé selekce. Štěně, které se nepodřídí ve tvrdé hře s otcem a nevrátí se včas do pelechu na kojení, je ztraceno, matka ho už neuzná!)
Štěňata proto od toho dne musí mít i v našich domácích podmínkách jasně definován pelíšek (na spaní a odpočinek) a jeho okolí na hry, učení a vyprazdňování se.
Jsou velmi učenlivá a čistotná.
V tomto věku se po probuzení jdou vymočit již mimo pelech!

Čtvrtý týden štěňátek

22. den

Fenka začíná kojit ve stoje. I když má dost mléka, je načase začít štěňata pozvolna přivykat i na jiný druh potravy (sušené psí mléko, piškoty, máčené granule, rybí kaše ...).
Štěňata začínají žebrat olizováním matčina koutku úst, čímž ji dráždí k vyvržení potravy.
Pokud máme to štěstí a naše fena má vzácné zachován tento přírodní instinkt, můžeme ze začátku přikrmování štěňat nechat na ni.
Strava, kterou vyvrhne, je pro štěňata tím nejlepším. Fenu však musíme krmit štěněčími granulemi a pro štěňata vhodnými doplňky.

23. den

Štěňata okusují vše, co se jim dostane pod nos, mají již prořezané všechny řezáky a špičáky, nejsou však ještě schopny kousat potravu.
K nasycení používají jazyk a lízavé pohyby, proto potřebují kašovitou stravu.
Štěňata tím, že začaly být prikrmovaná, začínají se i intenzivněji vyprazdňovat. Matka již v tomto období nepožírá jejich stolici s takovou horlivostí, jako tomu bylo, dokud byly pouze v pelechu.

24. den

Štěňata se učí úžasnou rychlostí a procházejí prudkým rozvojem. Projevují se u nich téměř všechny způsoby chování dospělého psa. Okusování, nahánění, šťouchání, vrčení, honební i bojové hry, nošení předmětů, zatřepáním kořistí atd.
Při vzájemných hrách se učí regulovat sílu kousání a reagovat na bolestivou odezvu sourozenců a okolí.
V tomto období potřebují spoustu podnětů nejrůznějšího druhu a manipulaci a hry s člověkem, dětmi.

25. den

Období mezi 3. a 7. týdnem, kdy se u štěňat navždy vryjí do paměti určité obrazy a vzorce chování.
Vše co chovatel v tomto období zanedbá, bude mít pro ně nevratné následky.
Štěňata, které v tomto období budou mít málo kontaktu s lidmi, dětmi a psy, budou navždy plaché a bojácné, neschopné navazovat kontakty.
Četné a časté návštěvy našich známých, jejich dětí a zájemců o štěňátka jsou proto pro správný rozvoj vrhu a jejich socializaci velkým přínosem!

26. den

Prudký rozvoj štěňat, učení a hry. Důležitý je častý kontakt s lidmi.

27. den

Prudký rozvoj štěňat, učení, hry.
Důležitý je častý kontakt s člověkem, dětmi.

28. den

Čas na druhé odčervení. Společně se štěňátky vždy odčervujeme i matku.

Prudký rozvoj štěňat, učení, hry.
Důležitý je častý kontakt s člověkem, dětmi

Pátý týden štěňátek

29. den

Začátkem pátého týdne už mají štěňátka vyměněnou srst. Štěňátka jsou již schopna přijímat suchou stravu (granule pro štěňátka).

30. den

Štěňátka jsou již schopna přijímat suchou stravu, štěněčí granule.
Matka kojí už jen 2-3x denně a ve stoje, přichází čas na pozvolný odstav, který si reguluje sama.
Při komunikaci je výraz štěňat a mimika jejich tváře i uší značný, pohyb je stále více koordinovaný.

31. den

Převažují skupinové hry a hry na dominanci a hierarchii. Do nich se občas zapojuje i matka a ostatní členové smečky.
Toto období je obzvláště důležité pro vývoj emočně stabilní povahy a citové harmonie psa. Předčasným odebráním štěněte od matky a sourozenců před jeho sedmi týdnem věku může mít za následek sociální a emotivní schodek v chování dospělého psa.

32. den

Období učení a skupinových her na dominanci a hierarchii.

33. den

Období učení a skupinových her na dominanci a hierarchii.

34. den

Období učení a skupinových her na dominanci a hierarchii.

35. den

Období učení a skupinových her na dominanci a hierarchii.

Šestý týden štěňátek

36. den

Začátkem 6. týdne začíná začíná období rané socializace. Jednou z výrazných změn v chování štěňat je, že štěňata už z dálky reagují na přítomnost člověka a ostatních psů i zvířat.

Stále platí (a v následujících dnech dvojnásob), že vše, co chovatel v tomto období zanedbá, bude mít pro štěňata v dospělosti nezvratné následky.
Aby byla v dospělosti sociálně vyrovnanými psy, schopnými komunikovat a navazovat kontakty, potřebují častý kontakt s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

37. den

Období rané socializace, nutný je častý kontakt a komunikace s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

38. den

Období rané socializace, nutný je častý kontakt a komunikace s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

39. den

Období rané socializace, nutný je častý kontakt a komunikace s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

40. den

Období rané socializace, nutný je častý kontakt a komunikace s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

41. den

Čas na třetí odčervení štěňat a následně i matky a ostatních členů smečky.

42. den

V tomto období se již štěňátka očipovávají a poprvé očkují.

V tomto období začínají být štěňata opatrnější, ale jsou stále velmi zvědavá a vše zkoumají.
Čas na první očkování štěňat.

Sedmý týden štěňátek

43. den

V této době matka intenzivně vychovává svá štěňata. Ve hře na "disciplínu" je po jednom učí, jak se chovat k hierarchicky výše postaveným jedincům (psem i lidem) a kde jsou hranice tolerance k jejich dětské drzosti.
Matka po jednom vyzývá štěňata do hry a rázně ji ukončuje pokaždé, když ji štěně přidrží a učí ho tak kázni.
Někdy i přitvrdí, což může vypadat hrůzostrašně. Štěně se naučí i preventivně žalostně plakat, ale není to žádné drama! Jsou to pouze skvělé herecké výkony všech zúčastněných.

Pokud má chovatel ve smečce i dalších dospělých psů, i tito svým chováním (ignorancí, ovrčaním) výraznou měrou ovlivňují výchovu štěňat.
Takto do života připravené štěně má větší předpoklady být sociálně zralé a v dospělosti nekonfliktní.

44. den

Štěňátka pod dohledem matky a chovatele poznávají vše nové. Probíhá důležitá socializace na lidi různého věku a další domácí zvířata. Matka, případně další členové psí smečky, hrou na "disciplínu" vychovávají a usměrňují jejich chování.

45. den

Období socializace, učení, poznávání světa.
Skupinové i individuální hry, rozvoj hygienických návyků.
Do her se intenzivně zapojuje i matka a další členové smečky.

46. den

Období socializace, učení, poznávání světa.
Skupinové i individuální hry, rozvoj hygienických návyků.
Do her se intenzivně zapojuje i matka a další členové smečky.

47. den

Období socializace, učení, poznávání světa.
Skupinové i individuální hry, rozvoj hygienických návyků.
Do her se intenzivně zapojuje i matka a další členové smečky.

48. den

Období socializace, učení, poznávání světa.
Skupinové i individuální hry, rozvoj hygienických návyků.
Do her se intenzivně zapojuje i matka a další členové smečky.

49. den

Období socializace, učení, poznávání světa.
Skupinové i individuální hry, rozvoj hygienických návyků.
Do her se intenzivně zapojuje i matka a další členové smečky.

Osmý týden štěňátek

50. den

Dozrál čas pro odchod štěňat do nového domova. Pokud se matka věnuje štěňatům, je s ohledem na výchovu v psí smečce vhodné několik dní počkat. Pokud je fena dobrou matkou a je ochotna vrh vychovávat i během následujících dnů, předáme nové rodině již částečně vychované štěně, což je pro nabyvatele největší devizou, kterou mohl od nás dostat.
Avšak pokud matka již nejeví zájem o výchovu štěňat a vrh je početný, je lepší, když se dostává štěňatům v následující dny již individuální výchovy a hygienickým návykům v novém domově.

51. den

Štěňátka jsou velmi vnímavá na výchovu a mají již základní hygienické návyky, které je nutno nadále rozvíjet a podporovat.

52. den

Skupinové hry štěňat, individuální výchova ze strany matky i chovatele. Upevňování hygienických návyků.
Odjezd štěňat do nových domovů.

53. den

Skupinové hry štěňat, individuální výchova ze strany matky i chovatele. Upevňování hygienických návyků.
Odjezd štěňat do nových domovů.

54. den

Skupinové hry štěňat, individuální výchova ze strany matky i chovatele. Upevňování hygienických návyků.
Odjezd štěňat do nových domovů.

55. den

Skupinové hry štěňat, individuální výchova ze strany matky i chovatele. Upevňování hygienických návyků.
Odjezd štěňat do nových domovů.

56. den

Ke konci 8. týdne definitivně končí role matky a chovatele a začíná práce nového majitele psa.
Začíná období další socializace, výchovy a začlení do nové smečky.

(citace - převzato z webu https://apuesto-diablo.webnode.cz)

© 2022 Brambleberry, Fojtov 71, Nejdek
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky